Followers

pengalaman sendiri: bersalin normal VS czer..mana yang ok?

10:16:00 AM


entry ni terbit berikutan ada adik blogger sorang ni tanya pendapat aku..ececeh..
akak antara bersalin normal dengan czer mana lebih ok? baiklah biar aku jujur yer..
masa abg long dulu, aku czer..sebabnyer? dia dah tertelan najisnyer sendiri..auchh
kesian tau abg long kena tahan dalam NICU masa tu..aku tak jumpa pun masa 1st day

masa tu, aku memang rasa nak beranak sangat..rasa macam ada benda nak keluar
tapi bila aku panggil nurse..nurse kata belum..belum..belum..belummmm..aduhai!
sedangkan aku dah tekan bell itu banyak kali..tolonglah nurse saya nak bersalin ni..
ntah berapa kali ntah aku merayu kat nurse tu huhu..serius aku dah rasa nak push..

lepas tu, bila doktor masuk..doktor terkejut! heart beat baby dah slow..oi yai yai..
masa ni aku nak buka mata pun tak larat sangat..bila rayuan ko orang buat tak tau ;(
pastu dengar doktor bising, naper tak de orang pantau pesakit ni..siapkan OT..erk!
kita kena cepat..ibu dah lemah sangat ni..baby pun dah bahaya kat dalam..haihh..

terus tolak aku laju laju pergi ke lif..operate terus..aku dengar abg long nangis..
tapi masa ni aku memang tak larat sangat..dah lembik menahan sakit mengemut tadi
kalau aku kata, aku nak beranak tolonglahhh check..aku yang rasa..aku tau la
alhamdulillah hari kedua tu..aku nangis nangis nak jumpa anak kat NICU..


yerlah..orang lain ada anak kat sebelah..aku sorang jer tak de..mau tak sedih kan..
encit papa minta nurse wheel chair dan tolak aku ke NICU..masa sampai sana
aku tengok badan abg long penuh wayar..sebagai ibu..aku menangis lagi..sedih tau
naper la anak mama rasa semua ni..baju pun tak pakai..selimut dengan napkin jer

ok itu cerita abg long..kisah abg ngah..alhamdulillah aku dapat merasa normal..
teringin sangat nak rasa normal..hari hari doa supaya aku dapat rasa normal..
beranak dia sangaaattttlah senang..doktor baru pakai glove..aku dah beranak..
selesaiii hahaha..push 2 kali jer..tak tahu juga mula mula tu nak push camner..

tapi lepas encit papa ajar..eh camner laki aku pandai ni kahkahkah kompius kejap
jangan guna tekak ma..guna tenaga dalam..macam nak berak tu..mama boleh..
so aku guna tenaga dalaman sekuat hati..pushhh...rasa macam sangkut bahu pulak
pushh lagi..plupp..keluar lah abg ngah menangis..ooh legaaa..hilang sakit pinggang

dan bila orang tanya..mana lagi ok..czer ke normal? kalau aku kata czer ok tak?
hahahaha..ok dua dua sakit..czer sakit selepasnyer tu..tapi kalau ko jaga elok elok
ok jer..jangan berkuat sangat..time aku czer..bila time breast feed aku senang skit..
nak nak tengah malam kalau anak bangun, sambil aku sandar..aku boleh bersila
aku susukan..tak lah rasa sakit pinggang sangat..macam duduk biasa jer rasanyer..

tapi kalau normal, aku duduk melunjur..giler nak bersila..takut ooo..ngerii sangat..
yang bawah kena jaga elok elok hukhukhuk..pinggang aku lenguh sikit lah..
tapi kalau ko normal..2 minggu tu ko dah sihat..dah boleh jalan macam biasa..
tapi czer..aku jalan sangat sopan santun..denyut sikit di perut..so tolong sopan skit..

czer dan normal ada kaedah dan cara nak handle diri masa berpantang nanti..
aku masa abg long dulu memang giler giler menelan pati ikan haruan yang hanyir tu
sebulannn aku makan tanpa tipu..duduk dengan arwah mak..aduhai paksa juga diri
kalau tak kang, ko stress pulak dengar dia buka khutbah..pok pek pok pek..
so nak tak nak telan je sambil biskut di sebelah..eh rindu cik pah baik hati saya..


tapi masa normal dulu, aku makan sikit jer hahaha.. sebab sakit nyer sekejap jer..
lagipun kalau korang normal..ko boleh rasa dah kering belum kat miss V tu..
tapi kalau czer..kena extra pemerhatian la sebab dia luka dalam..jangan stress okeh..
hasil dari penjagaan yang all out itu hahaha..alhamdulillah parut aku cantik..eceh..
doktor cakap..cantik parut awak..kalau tak perasan, tak nampak pun tu parut..

nak rasa feel bersalin..normal pilihan yang tepat hahaha..sakittt okeh..
lepas tu bila anak ko melawan, baru feel sedih tu bertubi tubi datang ;p



You Might Also Like

29 828 PinKy PinKo say Hi!

  1. tak berpeluang adik nak rasa bersalin normal kak..kekekekek...semua c-zer! :D

    ReplyDelete
  2. hik2, normal n czer ada kelemahan n kebaikan masing2, ada hikmah masing2 kan! (dah rasa dua-dua-normal n czer..;-))

    ReplyDelete
  3. lin tkut masuk OT... doa bnyk2 biarla normal... uhuhuh i takut pisau kak... =D

    ReplyDelete
  4. sya pun dh rasa 2-2. but i prefer normal... huhuhu xmo czer.. sakit smp skrg.. nk buat keja berat pun x boleh...

    ReplyDelete
  5. great sharing...ai 2 dua 2 normal...so, x pernah rasa sakit bersalin czer...tgk org yg czer tu kesian je...sakit bersalin kejap je..pas bersalin dah ok dah...moga dipermudahkan semuanya untuk PM

    ReplyDelete
  6. part bersalin normal nk menyusukan mmg seksa.. sbb ciknaa bdn kategori ikan kembong, penat nk melunjur 24jam..mse tu rindu nak bersila.. haha..

    ReplyDelete
  7. huhu..serammm..hahha..hope yg 2nd ni normal sbb nk rs lak bb kuar kut bwh tu.. 1st bb czer... mmg syokla sbb dpt bersila..hihi...

    ReplyDelete
  8. salam ...kak ita rasa semua..tapi yang sakit kena indius...anak ke 3,yg sulong,normal,yg ke 2 oprit,yg ke 3..kena paksa...yg ke 4 pun sakit tapi cepat lah...tapi bila oprit tak lalu kena makan pati ikan nak termuntah..busuk..nak baik makan juga..dan makan jus manjakani..kelat sesangat..semunya sakit...

    ReplyDelete
  9. takutnya bila fikir nak ada pengalaman bersalin nanti.tu yang tak ternilai jasa ibu2 semua..hee

    ReplyDelete
  10. ala cutenye abang long dgn abang ngah....nak dapat twin lagi...

    ReplyDelete
  11. errkk.. xde pnglmn lg... bc pnglmn org je la.. hehe

    ReplyDelete
  12. 2-2 mencabar.... asalkan semua selamat...

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum diya...bagusnya dapat merasa kedua2 cara bersalin...yer la kalau ada masalah terpaksa juga gunakan cara czer tu tapi kalau x ada masalah lebih eloklah bersalin normal dpt merasa pengalaman nak meneran anak kita tu kan diya...moga diya berjaya mengharunginya nanti n twin akan dpt melihat muka mama,papanya n abg2nya...

    ReplyDelete
  14. xpernah czer..dua2 normal..rasa takut klu kene czer..mmg kena pantang kaw2..:P

    ReplyDelete
  15. alamakk...dua2 sakit...takut lah plak, tapi teringinn jugak nak beranakkk....kak, tiupp lah sini sikit aura ibu mengandung tu kat nory..hehehe

    ReplyDelete
  16. salam kak .terima kasih atas perkongsian. ramai orang macam kata czer ni tak sakit tapi lepas tu sakit lah. tapi ramai gak suruh normal. hehe. tapi lepas baca akak punya post ni rasa nak normal je lah. :D hehe terima kasih tau :)

    ReplyDelete
  17. eeeeeeeeee dua dua pon ngeri :(

    ReplyDelete
  18. me mmg niat nak bersalin normal..alhamdullillah mmg bersalin normal dgn bertahan sakit di labor room selama 12jam...ya Allah dugaan sakit bersalin...tp lega lps tgk bb ..

    ReplyDelete
  19. ada kawan mmg sesaja mintak czer..katanya nak jaga cik V supaya mantop je selalu... hehe.. x tau la..

    sebab saya sendiri x rasa... normal je semua...dah 3 kali...

    pasrt bersalim normal kalau x jahit ok..kalau jahit banyak...alahai...

    ReplyDelete
  20. masing2 de pro and cons kan kak.. doakan tqah beranak normal..aminnn

    ReplyDelete
  21. Pepun..dua2 kena berjuang hbs hbsan kan..sbb bkn sng lahirkan khalifah Allah ke dunia ni..

    ReplyDelete
  22. dulu anak last aku tu nyaris2 kena czer tau..ngis2 aku xmo bhahaha..last2 Allah dgr tangisan aku kot esoknye dah sakit nak banak hehehe

    rmi yg pilih nak normal sbb nak baik cepat 2mggu dah ok..tp kena jaga elok2 lah..

    ReplyDelete
  23. comey2nyer sikecil ni...buat apa tu..

    ReplyDelete
  24. kak nadia, kes yg sama. anak 1st dah slow heart beat, dia tampar2 nya muka saya kak suh bukak mata utk push.koyak usah cakap, terasa lagi gunting itu. saya siap di vacuum.kesakitan tak berakhir lagi bila uri pulak lekat. adeh kak..seksanya pgalaman pertama bersalin.

    ReplyDelete
  25. saya dua2 anak normal + vacuum..yg anak pertama senang jer..anak kedua alahai sakit yang amat sangat sebab baby pun besar...sakit bersalin anak kedua buatkan saya fobia untuk bersalin lagi...cukup la 2 org putera jer...huhuhu

    ReplyDelete
  26. nice pengalaman..
    www.mommyanneshop.com

    ReplyDelete
  27. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. tips bersalin mudah.

    ReplyDelete

Please have some respect and be courteous when you comment in my blog =)

Thanks peeps!