Followers

Kisah gaji pertama abang long dengan Koko Krunch Singapore

2:34:00 PM

Siapa yang tengok instagram dan facebook tadi mesti tahu kisah abang long yang hati tisu ni.Semalam payment abang long dengan Singapore production untuk kempen bersama Nestle Koko Krunch baru jer clear..Tapi sebelum dapat payment tu pun kami suami isteri dah niat nak bagi dia basikal sebab itu yang dia nakkk sangat dari dulu..

Cumanya dulu kak fink tak beli kan sebab duit yang ada tu, biasanya memang akan disimpan untuk saat saat terdesak..Sorang jer kerja dalam rumah memang tak boleh nak belanja sakan sangat..Walaupun aku ada duit sikit sikit dengan blog, tapi duit tu semua memang aku simpan jer..Even nak beli untuk diri sendiri pun aku fikir banyak kali..

Sebab aku selalu ada perasaan risau..Maklum dulu husband kerja as contract staff..So bila habis contract maknanya habislah kerja dia..Tapi nasib baik sekarang dia dah dapat permanent job..Syukur sangat sangat..Dan alhamdulillah rezeki abang long dapat tawaran dengan Koko Krunch hari tu memang satu peluang yang besar untuk dia..

Bila client inform dah masukkan duit..Lepas dua hari tu aku terus check, duit pun dah clear..Bincang dengan papa dia untuk buat surprise dekat abang long..Papa dia terus tunggu dekat kedai basikal dan aku bawa 4 hulubalang tu dari rumah..Dia nervous sangat sampai sejuk sejuk tangan hahahaha..Kejap kejap tanya mama nak bawa abang long pergi makan ke? Aku cakap tak lah..Habis tu pergi mana ni mama?

Aku cakap abang long sabar lah..Nanti kejap lagi abang long tahu..Yang penting mesti abang long suka nanti..Lepas tu dia cakap pergi tempat main main ke..Aku cakap tak juga hahahahaha...Habis tu, kalau makan tak, main pun tak, mesti mama nak bawa abang long pergi surau kan..Ada tahlil ke? Hahahahahahaa adoiii assalamualaikum sangat anak mak..

Dia memang suka pergi surau dekat rumah ni sebab bila ada tahlil, dapat makan..Tu je sebenarnya dia fikir..Budak budak kan...Tahlil je makan! Bukan nak bertahlil sangat..Haihh bertuah betul..Padahal dah cakap nak diet tu...Makan juga yang dia fikir..Masa sampai kedai basikal tu, aku turun dulu nak pakat dengan bangla tu..Abang ngah dalam kereta dah melompat lompat exciteddd..Nasib baik dia tak buka mulut lagi..


Lepas tu aku terus turunkan adik adik dia dulu..Baru minta abang ngah pegang tangan abang long masuk dalam kedai..Bila dah sampai dalam kedai, baru aku suruh dia buka mata..Masa ni memang tak sangka pun reaction dia pertama dia akan jerit dan lari peluk aku..Haihhh la anak..Abang long ni kan...Hati tisu mengalahkan mama..

Siap tanya papa mana..Terima kasih memang tak lekang dekat mulut masa ni..Sebak bercampur excited..Benda yang dah lama dia idamkan..Ni kak fink kongsikan video masa semalam dia di kedai basikal tu..Tengok banyak kali pun, rasa nak menangis..Korang tak kan faham perasaan aku sebagai mak bila dapat tunaikan hasrat anak..Serius dah lama sangat dia nak basikal ni..

Sampai kan masa dekat Singapore tu, crew tanya apa hobi dia..Dia cakap dia suka main basikal..Padahal mana ada 1 basikal pun dekat rumah..Rasa macam kena tembak dengar jawapan bang long..Dia siap cakap, duit gaji tu nanti kalau abang long minta iPad mesti mama tak bagi, tapi kalau abang long minta nak makan ramai ramai dekat luar boleh tak? Sebab dah lama tak makan dengan papa dekat luar..Haihh mengundang air mata betul la sorang ni..


Bila dah pilih basikal mana yang dia suka, terus suruh bangla tu pasangkan..Eh kena pasang roda kecik juga 2 dekat belakang tu hikhik..Dia tak pandai nak balance badan lagi..Yer la orang dah lama tak main basikal kan..Dulu masa kecik kecik jer dia main..Tak pe abang long, kejap jer ni..Lepas seminggu mesti dah boleh balance, kita suruh papa buka..Dah boleh kayuh dengan 2 tayar jer hihi..


Bang ngah masa tahu abang long dapat basikal, dia nangis..Atotototo bukan senang tau nak jadi mak yang adil ni..So bincang bincang dengan papa dia, ok lah amik lagi satu..Nasib baik bangla tu bagi kurang sebab ambil 2 kan hahahahaha..Tenkiu baiyaaa..Maka nya bawa balik 2 basikal semalam..Adik kembar pun nak tapi nanti dulu lah nak yer..Doakan mama papa murah rezeki lagi..Duit ada tapi tak nak membazir..Tu duit abang long..Simpan la untuk dia kan..


Buat sementara ni, pinjamlah dulu basikal bangla ni kejap..Jadi lah buat main tolak tolak hahahahaha..Kaki bukan sampai lagi pun nak kayuh tu..Lepas bayar bayar, terus papa dia angkat bawa masuk kereta..Alhamdulillah walaupun ambil masa untuk abang long dapat basikal ni, tapi tak pe..Ini titik peluh abang long..Duit gaji pertama abang long..Mama seronok dapat tengok abang long seronok semalam..

Aku bukan lah mak yang sentiasa mengiyakan apa yang anak nak..Sebab aku tahu, aku surirumah..Perbelanjaan aku tak boleh semeriah masa aku kerja dulu..Walaupun aku dapat pendapatan dari berblog dan contest, duit tu memang aku selalu niat untuk suami dan anak anak..Bukan nak tunjuk isteri baik..Takkk..

Tapi percayalah korang, saat aku nikah dengan bang Zamri tu, saat tu aku dah janji untuk susah senang dengan dia..Susah dia, susah juga aku..Senang dia, senang juga aku..Walaupun perangai dia memang selalu mengundang kesabaran aku kan..Eh laki aku memang perangai annoying yang amat tau kalau korang nak tahu hahahaha..

Tapi itu jer la suami yang ada pun..Syurga aku..Selagi dia tak pernah naik tangan dengan aku, selagi tu lah aku akan sama sama dengan dia..Ya Allah ni dah kenapa macam cerita pukul 7 ni oii..Serius aku baca komen korang satu satu..Rasa terharu..Rasa sebak..Rasa nak nangis lagi..Rasa seronok ada kawan kawan yang baik hati doakan untuk kami..Moga berbalik semula doa tu pada korang ya..

terima kasih naaa korang sudi doakan abang long..banyak nya kata kata positif
mak terharu..aku bagi abang long baca setiap komen tu..peluk semua..



You Might Also Like

23 828 PinKy PinKo say Hi!

  1. Jangan kata abg ling yg hati tisu..aunty yg baca ni pun terus meleleh air mata tau..abg long ni sweet laaa

    ReplyDelete
  2. Aloooo abg ngah sian dia.. mesti jeles kan.. jue pun kalo nak beli sorang kena beli 2.. jenis tak reti share.. kalo mcm toys2 qebal dah tak nak katanya dah besaq.. tp benda lain nak parah jugak mama dia ni

    ReplyDelete
  3. ntah nye pon! dah mcm drama kul 7, buat aku nangis, nyampah lahhhh! hahaha. Tahniah bang long! aunty bangga dgn awak tau! jd menantu yg baik nt ye. hahahaha. alaaa tp nape ada tayar 4 tu, Princess pun dh x pakai tayar 4 tau, tayar 2 je naik basikal. hahaha

    ReplyDelete
  4. haha.. ayat paling win. walaupon husband annoying.. haha..
    Kitorg rase kan. akak kena share penjagaan dr kecik hingga besar tntg abg long ni.. kitorg nak akak jadi role model kitorg la.. as a parents side.. huhu. parents zaman moden

    ReplyDelete
  5. rezeki abang long.. serius bangga tengok dia dari dulu sampai skrg.tahniah kak dapat anak mcm abang long..

    ReplyDelete
  6. hahaha drama kul 7 tu yang tak tahan tu. Apapun tahniah bang long dapat hadiah basikal yang diidamkan. Moga terus murah rezeki dan sporting macam mommy :)

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum diya...seronoknya abg long dpt basikal tu yer...abg ngah pun sama dpt basikal juga...lepas ni adik2 kembar pula yer...:)

    ReplyDelete
  8. i cried...!apa ni..huhu.dahla dekat ofis ni.hahah.
    alhamdulillah seronok sangat tengok anak2 happy.
    kita yang tengok ni pun rasa hilang penat.
    moga murah lagi rezeki korang sekeluarga.

    ReplyDelete
  9. Kak Moon tgk kali pertama video tu nangis
    tgk kali ke 2 pun nangis
    kali ke 3 pun nangis .....adoiiiii

    Faham sangat perasaan Diya. Alhamdulillah Abg Long anak yg pandai n bijak Insyaallah nanti dia akan membahagiakan kedua ibubapanya .

    Dia banyak belajar dr mama dia ...tgk macam mana to earn income ...how u must work hard for something sebab benda bukan nya dtg bergolek macam tu. Bagus Abg Long ....this is what kita kena ajar n terap kat anak anak

    ajar dia org to appreciate ...to be thankfull all the time

    Dah la Diya ....akak dah panas mata ni cam nak nangis juga. Bukan sebab sedih sgt tapi cam hati keibuan ni cam digeletek geletek plak kan ....tambah boleh bg apa yg anak nak n tgk dia org happy tu la the biggest gift utk kita .......

    Tahniah Abg Long

    ReplyDelete
  10. alahai abang long.. terharu sgt aunty tau.
    tahniah nad & abg long.

    ReplyDelete
  11. Sebak tgk video abglong tu...semoga dimurahkan rezeki sentiasa kak..
    Basikal banglong sama dgn dak iqy lahh kaler biru..seppp sikit

    ReplyDelete
  12. wah mmg touching la kak fink.. adehh terasa deep sangat story kak.. tahniah along dapat hadiah idaman.

    ReplyDelete
  13. Hi .i feel you.tak pe kdg2 kena ajar anak2 susah supaya kemudian hari dia tabah hadapi apapun kn..

    ReplyDelete
  14. hidup ni mcm anak panah... dah ada yg terbaik pada sasaran tu.. tapi bila di tiup angin.. anak panah tu tersimpang jauh dari sasaran dia... suka ke tak suka ke... kita kena berani terima hakikat... pahit ke.. manis ke hidup harus di teruskan...

    tapi syukur Alhamdulillah... wpon tak ikut sepenuhnya kisah along... tapi ada rasa bangga dgn along sbb nmpak berpikiran matang... angah pon... kedua2nya behave klu pi event... murah rezeki hakak melalui anak2... suka tgk korg 1 family...

    wpon hakak kata husban annonying mmg nak gelak gak... tp agaknya dia pemalu tu yg jadi gitu... tp dia sporting gak... nak jugak dia belakon buat video hari tu... hajaja.... good luck along & hakak 1 family.... kee it up....

    ReplyDelete
  15. Klau abg long yg cenggini, dpt adk ramai2 pun xda hal.. Dia boleh jagakan...

    ReplyDelete
  16. yg membaca ni pon rasa nk nangis.dpt selami hati dan perasaan seorang ibu tu.alhamdulilah murah rezekimu diya.contest pon menang.itu semua berkat kesabaran dan keikhlasan seorang isteri berkorban bantu suaminya. alahaiii moga someday daku pon merasa jugak lah hehehehe

    ReplyDelete
  17. Yang tukang tgk plus baca pun ni haaa kak hati tisu...walhal kita takde la berkait mana tp terasa macam bahagia bila anak kecik tu gembira...terasa berdosanya kalau kita tarik senyuman dr wajah dorang kak...Syabas sbb jd seorang ibu yg baik kak! :)

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah... Tahniah abg long yg handsome lagi sweet. Tak mo tgk video tu lagi. Nanti banjir 🙄🙄

    ReplyDelete
  19. Awat rasa mata masuk habuk plak ni? Bangga rasa tgk abg long, moga membesar jadi insan soleh, Amin...

    ReplyDelete
  20. Baiknyaaa abang long, pandai kak diya jaga anak-anak, semua perangai elok dan baik je. kena belajar banyak tips dari kak diya ni. hehehe

    ReplyDelete
  21. wah... sedih pulak baca artikel ni. moga akak dan famili selalu dirahmati!

    ReplyDelete

Please have some respect and be courteous when you comment in my blog =)

Thanks peeps!