Followers

Peperiksaan Sekolah Agama Kafa: Pembahagian kelas darjah 1 (2014)

8:43:00 AM


bila dah dekat dekat nak hujung tahun ni..mulalah ada exam untuk pembahagian kelas
alhamdulillah permohonan abg long ke sekolah agama kafa lulus..nama dia dipilih..
bak kata ustazah tu daripada beratus ratus orang yang minta..hanya 170 orang terpilih
saspen jer masa apply tu..takut tak dapat..tapi Allah permudahkan..rezeki abg long

exam start pukul 9 pagi..hari sabtu lepas..ko boleh bayang aku nak handle semua?
aisey dah macam lipas kudung pagi tu..siapkan anak..sarapan..rumah..nasi..lauk..
settle dalam kul 8.40 pagi terus start kereta ke sekolah..1st time drive setelah dah lama
dan berkurun tak drive okeh..saspen jugak sebab manual kan..kang mati enjin hacaner..


malulah ahkak bahahaha..nak jaga kerlaz lagi ko kan..sekali masa sampai sekolah..
tu diaaaa...kereta banyak..kiri kanan orang park..dah aku nak parking mana oiii..
punyer lah jauh aku letak kereta sebab situ jer kosong..keluarkan stroller..letak kembar
abg long tolong pegang tangan abg ngah..dah jom jalan masuk sekolah..berpeluh peluh

tengah aku terkocoh kocoh nak hantar abg long..sekali tengok sekolah bertangga tangga
dah lah dengan stroller..rasa nak nangis kejap..acaner ni? acaner ni? minta tolong orang
aku rasa muka aku memang sedih giler kot..tudung sah ni senget tapi buat buat cool..
terus tarik tangan akak..eh makcik pun boleh hahaha..buat muka sedih otomatik..drama ok

kak..eh nak minta tolong kena panggil kak..kalau tak, makcik sudeh..hahaha..gelak kepit
tolong saya angkat stroller boleh tak? sekali akak tu pulak buat muka kesian kat aku..
haish dah kenapa dua dua nak muka kesian kann..apa ni..aku pelakon utama tau tak..
terus dia cakap..tak pe lah dik..biar akak jaga anak awak..awak pergi handle abang ni

masa tu aku tawakal jer lah..cepat cepat lari hantar abg long masuk bilik exam..penat oii
dah macam amazing race ko tau tak aku hari tu..haishh..sempat cakap dengan dia..
abg long relax eh..mama ada..kalau rasa tak tahu nak jawab aper..abg long bedal jer..
tapi jangan biar kertas tu kosong..tulis jer apa yang abg long rasa nak tulis..faham?

sebab aku pun buat dulu camtu masa zaman sekolah kahkah..nak nak exam add math
aku tulis jer formula tapi tak selesaikan pun..at least ada lah markah kesian kat situ
bahaha mesti tension cikgu add math aku dapat student kreatip tahap nak lempang ni
so aku applykan pada anak mihmihmih..baik tulis jer..daripada kertas itu kosong..

kalau aliff ba taa tiba tiba lupa..nyanyi macam mama biasa nyanyi tu okeh..ko tengok..
aku macam macam jawatan kat rumah tu..maid..driver..chef..singer punnnn boleh miahaha
mama doa untuk abg long okeh..abg long angguk angguk jer tapi mata dah bergenang
aisey ni yang aku lemah ni..dah start dah hati tisu dia..pastu aku terus cakap dengan dia

tak tau panggil ustazah..ok mama kena turun..sedangkan mama pun rasa nak nangis
bahahaha hover tau dua beranak ni..tu yang selalu kena marah dengan laki aku tu..dengg!
terus turun..cari kakak yang tolong jagakan kembar tadi..phewww kembar tido jer..
nasib baik..bila aku datang jer baru kembar buka mata nak menyusu..ada bau mak dia daa

tanya ustazah habis exam pukul berapa..dia cakap dalam pukul 11 - 11.30 pagi..
tengok atas budak..kalau dia siap cepat..cepatlah dia keluar..kalau tak lambat lah lagi
abg ngah dah buat perangai mengundang dia..nangis nangis nak duduk dengan abang
dah mana boleh ngah oiii..abang awak nak exam..hangin betul aku..tak makan pujuk


nasib la kembar tak meragam..aku handle abg ngah nyer perangai cantik jer..haishh
kalau baik..sampai tak nak berpisah dua orang ni..dekat mana abang..dekat situlah dia
tiba tiba dalam pukul 10.15 tu aku nampak abg long keluar..eh cepatnyer mamat ni
terus tanya dia..abg long ok tak? rasa rasa ok ke tak tadi..muka happy semacam jer..


terus dia jawab..ok ma..tapi ada jugak abg long tak tahu..abg long tanya kawan sebelah
dia pun tak tahu bahahahaha..dah tanya orang sebelah tu kenapa? sama jer korang..
pastu abg long ikut la cakap mama..tulis jer apa yang abg long ingat hahaha..jujur anakku
lepas tulis tulis tu..ada mengaji sikit..ustazah nak dengar..baru ustazah bagi keluar..

ok lah abg long..janji yang basic awak tahu mama dah bersyukur sangat..selebihnyer
nanti baru awak belajar di sekolah tahun depan..mana ada orang terus terus pandai..
belajar dari kesilapan..jangan asyik nak atomen jer..moga awak seronok dengan sekolah
seronok dengan apa yang dipelajari..tak semua perkara mampu mama ajar di rumah..

sekali masa balik tu..stroller tak boleh nak tutup..hazab bedah terus aku time tu..
call suami..dia cakap..tarik nafas maaa..hembuss..tiba tiba boleh tutup daaa..kahkahkah



You Might Also Like

17 828 PinKy PinKo say Hi!

  1. hadoiii nak gelak time stroller takleh tutup.."tarik nafas maaa..hembuss.."

    ReplyDelete
  2. lawak la u...lida leh bygkn cmner pinky Mommy..hihi..sgt penat hokey! but u r super mommy!

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah umi tumpang gumbira hehehe....tang stroller tu mesti pasal penat bdn terus otak jem kejap...pe pun tabik spring kat momma dpt handle all kiddos hehehe

    ReplyDelete
  4. Part last tu mmg mengundang gelak...adoii laa..

    ReplyDelete
  5. hahha ini baru betul amazing race of twin mama with another 2 kids..
    hope bila dorang dah besar nnt boleh lah jaga mama nya secara amazing race jg yer.. :))

    ReplyDelete
  6. aduh nad weii... turun naik napas baca n3 ni..

    ReplyDelete
  7. aduhai.. kanak-kanak mmg comel sih.

    ReplyDelete
  8. sy yg bc ni pun rs kelam kabut.. adoi, cemana nk anak ramai ni kak oi..

    ReplyDelete
  9. kagum betul aku ngan hang
    siap handle 4org sekali tu
    mujur ada org baik hati nak jaga si kembar alhamdulilah semua perjalanan abg long lam amek exam tu berjalan ngan exam..cuma kt hujung2 nak balik tu leh wat hal pulak ek hehehehe
    lau aku..aku x boleh kut nak jd mcm hang..bw 4 org sekali gus huhuhu

    ReplyDelete
  10. kagum ngn akak handle 4 org terus.

    perghhh

    hehehehe

    Rezeki abg long hehehehe

    tarik napas panjang2 eka baca entry ni hahaha

    ReplyDelete
  11. Adoii kita baca ni pun terasa betul keadaan yang berlaku..Kesiannya kat awak tapi tulah kan, ibu ni semua multitasking..Cer cakap apa yang kita tak boleh sebab semua pun boleh..Tahniah untuk abang long..

    ReplyDelete
  12. Adesss..ummi rs emo lak bc situasi uols nih...alhamdulillah Allah bg kesabaran utk handle anak2. ..d permudahkan lak tu,...

    Tacing kan bila anak dh nk school ni...ouchh x sabar nk jumpa uols buy ms tdkt ni x dpt nk turun kl..next mnth kalut dgn preparation school nureen..pastu next year anak sek rs limitednyer keh jln2..ohhh sgt x best,!

    Kena aim public holiday ler next year..ekeke

    ReplyDelete
  13. Hakak kawasannnnn...ju sgt2 salute pada akak tau...sbb akak leh buat kerja byk dlm satu masa...mmg amazing race tuh sis...hehehhe akak, baiknya makcik tuh tlg jagakan kembar QD....susah nk jumpa org sebaik makcik tuh sekarang kak...hehehhe stroller x leh tutup eh...nsb papa suh mama relakss...hehehhe

    ReplyDelete
  14. mmg supermak ko..
    jiwa kental..
    dr entry ko ni, mmg dpt rasa cm mn situasi ko tu kan..
    berpeluh2 mak kan...
    neway..congrats dear..
    u do a great job for yr son..

    ReplyDelete
  15. hui bertabah ko demi anak 4. ...huhu gelak pun ada baca oi

    ReplyDelete

Please have some respect and be courteous when you comment in my blog =)

Thanks peeps!