Followers

Amboi..amboi..western pulak kite masak kali ni

9:44:00 AM


baru datang kesedaran sivik nak main masak masak di luar kepompong otak
so kali ni aku masak ayam panggang rosemary dengan brown sauce..gittew
korang jangan risau..kalu aku yang masak bahan bahan semua yang mudah mudah
sebab kalau susah..aku pun tak sempat buat..kembar aktif sangat sekarang ni

bahan bahan untuk ayam panggang rosemary itu adalah:
1. haruslah beberapa ketul ayam..kuantiti ikut suka banyak mana
2. bawang putih 7-8 ketol..nak ketuk boleh..nak blend pun boleh..
3. sos tiram dan kicap sesedap rasa
4. madu sikit..tak nak madu..guna gula sikit..
5. daun rosemary


ok siap semua bahan bahan ni..korang gaulkan semua dalam satu bekas..
ada orang suka guna daun tyme..aku tak suka..macam pening jer..
so aku letak rosemary..tekak aku serasi dengan rasa rosemary je..
macam aku tak letak garam lagi sebab sos tiram tu dah cukup..sos lagi dah masin

kalau nak sedap perap la semalaman..macam aku tak sempat semalaman
beberapa jam pun dah kira bersyukur sangat hahaha..sebabnyer dapat anak
selagi ko tak masak ayam tu..selagi tu dia buka pintu peti ais..eh boleh stress
saper lagi kalau bukan abg ngah..aduhai..sabar sikit boleh tak ngah..mata ke atas


bahan bahan brown sauce pulak..ni lagi senang sangat sangat:
1. mentega satu mangkuk..butter pun boleh..aku suka mentega sebab masin
2. tepung gandum sikit jer..dalam 5 sudu besar..banyak nanti kuah dia pekat
3. kiub pati ayam 2-3 ketol
4. kicap manis dan sos tiram sikit


korang masukkan mentega tu sampai cair dalam periuk..kacau kacau naik bau..
masukkan air tepung gandum..tak nak bergentel..blender je tepung dengan air
pastu masukkan kiub pati ayam tu tadi..kacau lagi..sos ni aku tak letak garam
sebab mentega dan kicap tu dah masin..haaaa sihat kan kak fink masak bahahaha


kalau rasa nak nak tambah cendawan..boleh tambah..aku tak letak pun..
banyak sangat ko nak makan pun nanti terpening nanti..ayam lagi kan..tak perlu
tak agak agak tepung tu dah tak bergentel..masukkan kicap sedikit...jangan banyak
dah keperangan perangan..makanyer tutup je lah api tu yer puan puan..dah siap

letak ayam dalam pinggan..letak brown sauce tu sekali..perghhh...
nora bagi 5 bintang kahkah..selamat mencuba..tata..oh mak mak sangat..
 



You Might Also Like

13 828 PinKy PinKo say Hi!

Please have some respect and be courteous when you comment in my blog =)

Thanks peeps!