Followers

Cara berdepan dengan 4 anak dan dalam masa yang sama PJJ dengan suami

10:27:00 AM


ok entry ni terbit bila dah ramai sangat yang inbox tanya soalan yang sama..
yang paling latest refer gambar bawah ni..masih soalan yang sama..ok mommies
kak fink balas secara pukal aci dok..hahaha kak fink bz sangat..so sekali arong sini
boleh ye mommies..ni sekadar entry sharing is loving muahmuah gitu..kibas rambut sikit


ramai yang bagi gelaran super mak tu pada aku..Allah..tinggi sangat pujian tu..
sejujurnya saat aku kena PJJ dengan suami..soalan 1st suami aku..mama ok tak?
tapi sebagai isteri saat dia call masa dia lulus interview dulu..dia punyer happy
Allahurabbi..kiranya macam YES..YES..aku dapat kerja ni..so ko ghaser?

takkan lah sebagai isteri aku nak cakap..no pa..cannot! adoii tak sampai hati
ni cita cita dia dari dulu..nak bekerja dengan salah sebuah company yang dia suka
so aku senyum jer..pergilah pa kalau itu yang buat papa happy..yang mampu ubah
nasib family kita..kami anggap ni rezeki anak anak..tak lah mewah tapi lebih dari dulu


1st sekali kalau berPJJ dengan suami..dengan keadaan anak yang masih kecil lagi
macam aku handle 4 orang..plus ada online bisness yang perlu diuruskan sekali..
memang lah mencabar..terutama bila anak anak sakit..and macam semua tahu..
kembar ada buah pinggang yang memang aku perlu ke hospital untuk check up

nak uruskan kembar tak semudah dan seseronok yang dibayangkan..kena cepat
sebab macam anak aku kembar..2 orang..kalau abang nangis..kang adik pun follow..
kalau abang berak..tak lama pastu adik pun berak..aduhai berak pun sehati sejiwo
tu belum kalau sorang lapar..sorang lagi pun jerit jerit nak menyusu juga..ko ghaser?

ok ni aku share rutin harian start dari subuh sampai ke malam..sebelum start meniaga
anak kena kenyang dulu..mesti wangi dulu..dah mandi siap semua..ok baru bisnes
pagi lepas menyusukan dan bagi makan kembar..diaorang akan tido lepas kenyang
so masa dia tido ni lah aku akan amik masa untuk masak lunch..tak boleh terhegeh hegeh


siap masak..duduk depan laptop..bisnes! gittuuu ya...kalau kata musim sekolah pula
keluar dan amik anak lagi dalam masa yang sama..angkutlah bebudak kembar tu sekali
even tengah tido pun ku angkut juga letak dalam car seat..tak pe, janji dengan mama!
tak berakhir di siang hari jer..malam pun sama..keluar hantar anak mengaji pulak..

aku tunggu sampai diaorang sudah mengaji..biasanya amik masa dalam 45 minit
duduk dalam kereta dengan kembar..stand by susu..puting..zikir zikir sampai dia tido
seriously sangat sibuk dari pagi sampai malam..life aku hanya anak..anak..dan anak
macam tu juga kalau setiap minggu pergi beli barang dapur di jusco..angkut semua..

aku handle kembar dalam stroller..abg long tolak troli..abg ngah pegang tepi stroller
dekat rumah dah plan nak beli aper..ayam..ikan..kunyit..sabun..semua tu dalam kepala
sampai sana ambik..ambik dan bayar..dah settle groceries..reward anak anak pula
bawa dia pergi main sekejap jer..mama tak de la sekejam tu..beli dan balik hahaha..

settle lagha lagha dalam jusco tu..ok semua masuk kereta dan balik..kalau ada buat hal
biasalah budak budak kan..memula janji nak main kereta bunyi bunyi tu sekali jer
tetiba boleh jadi 3-4 kali..ok kalau itu terjadi..bermulalah sesi berkhutbah dalam kereta
aku tak tunggu sampai rumah ya..sebab nanti dekat rumah pun dah busy..acahner..

dalam kereta..buka ekon..so mula lah ayat ayat sedih dan tegas dari seorang mama..
tak kesian dekat mama ke? mama sorang jer..naper nak buat perangai..bla..bla..bla..
pastu semua sedih..semua hug hug hahaha..drama sangat mak dengan anak dalam kereta
dan aku percaya..tuhan tahu tahap kekuatan dan kesabaran kita sebenarnya.. 


sebab tu macam aku dia bagi kembar dalam hidup kami..mungkin Dia tahu aku boleh
dan Dia bagi juga abg long sebagai pembantu aku yang setia..abang abang sangat
Dia bagi abg ngah sebagai penglipur lara dengan perangai dia yang unik unik tu..
so cukup rencah..setiap anak ada tugas masing masing dalam kehidupan seharian aku..

kalau dicakap soal penat..jaga anak memang penat..tapi janganlah kita merungut..
sebab anak tu rezeki..kalau tetiba rasa kurang sabar..diam..jangan cakap masa tu..
sebab takut ada perkataan kita yang menyakitkan hati anak..biar anak rasa..
mama ni ratu hati..mama ni tempat bermanja dan berharap gitu..kena ada bonding..

percayalah korang...anak ni rezeki..jagalah rezeki ni sehabis baik yang mungkin
aku selalu cakap dengan papa diaorang..dulu masa abg long kita dapat beli rumah..
masa abg ngah dapat buat rumah di ganu..masa kembar papa dia dapat kerja sekarang
semuanya rezeki anak anak..fikir yang baik baik..benda akan jadi baik..insyaAllah

untuk 4 hulubalang kesayangan hati..kalaulah kalian tahu betapa besar kasih ini
betapa besar perngorbanan mama dan papa terpaksa berjauhan antara satu sama lain
betapa macam orang gilanya mama berlari lari dalam hospital dukung anak sakit..
sayangilah dan teruskan menyayangi mama dan papa sampai akhir nafas kami..

alhamdulillah..so far walaupun anak aku semua lelaki semua boleh di atur..
yang penting kita sebagai mama ni yang kena set mind BOLEH..positif ok..



You Might Also Like

16 828 PinKy PinKo say Hi!

  1. akakkkkk...tq sgt.. mmg dh lama terfikir, mcm mn akak handle semua hero akak tu.. syabas kak, akak mmg kuat..

    ReplyDelete
  2. salams singgah rabu:)
    jadi ibu memang kena sentiasa kejar masa.....buat kerja sentiasa mcm lipas kudung....:)

    ReplyDelete
  3. syabass..bangga dengan awak..terharu sangat baca ayat yg terakhir tu..sy ni baru anak 2 lelaki..kekadang boleh hilang sabar..urmmm..

    ReplyDelete
  4. you inspired me kak. semoga saya pun kuat mcm akak.i have no maid, urus sendiri anak2, bekerja dan juga masih belajar lagi.huhu...

    ReplyDelete
  5. terharu baca..bila baca kisah ni..menjadi kekuatan pada orang lain..

    ReplyDelete
  6. betul tu kak..memang super woman laaa kalau boleh handle anak 4 orang lagi kau... sy baru sorg , suami kat sisi, tp rasa macam larat tak larat je nak jaga..hew hew..

    ReplyDelete
  7. u arthe best sis.. alhamdulilah...

    ReplyDelete
  8. kalau sy boleh kuat mcm kak fing kan ke bestttt..ni anak baru sorg ,,laki depan mate pun..alahiiii..semua xterlayan....lepas bace blog kak fing ni...rse cam lg kuat..kne kuat...:)

    ReplyDelete
  9. Anak2 sebenarnya sumber kekuatan Mamanya.. InsyaaAllah mudah2an bila mereka membesar mereka mengerti apa yg dilalui Mamanya dan menghargai pengorbanan Mama.. :)

    Kuat semangat kak Finkk

    ReplyDelete
  10. Best entry kak...!! Dasat 4 org sekali..mn dgn kmbar lg..tp betul..moga diorg kenang pengorbanan akak n husband..comel jer kmbar!!

    ReplyDelete
  11. allah sis, saya baru dua ni pun rasa tak sanggup nak tambah n jaga sorang2.. memang sis seorang wanita yang hebat... salute u sis..

    ReplyDelete
  12. syabas.. Semoga terus cemerlang :)

    ReplyDelete
  13. seriously sy kagun gila dgn akak. bukan sbb sy dah baca blog akak ni lama n rse rapat dgn akak tapi mmg akak seorang superwoman. bukan senang nak handle keadaan mcm akak ni. sy jaga anak sorang pun menangis juga kalau time dia nangis xnak tdo ke. hahaaa.tp bagus la akak kongsi at least jd sumber semangat untuk kami semuaa

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum diya...betul tu diya mmg kena pandai adjust masa kita bila nak buat sesuatu...masa anak2 tidur masa tu lah macam lipas kudung nak buat semuanya kn...mmg terbaik jadi ibu ni semuanya dpt kita handle walaupun tanpa ayah merekakn...berkorban apa saja harta atau pun nyawa kn...moga sentiasa diberikan kesihatan yg baik utk terus menjaga hero2 diya ni yer...take care sis...:)

    ReplyDelete

Please have some respect and be courteous when you comment in my blog =)

Thanks peeps!