Followers

Denggi: Pengalaman sakit yang sangat mengerikan..FOBIA!

9:06:00 AM


hey hi korang..lama tak share apa apa di blog..serius hidup bertukar 360 darjah..
aku baru balik dari bandung..balik jer dari sana..esoknya tu aku demam mengejut
mula mula kepala jadi berat sangat..badan sejuk giler..telan panadol ok untuk 4 jam
tapi lepas tu badan jadi lemah..sejuk menggigil balik..makan lagi ubat untuk bertahan

esok ulang rutin sama..tapi masih gigihkan diri hantar & jemput anak sekolah
dah saper lagi nak hantar sebab husband dah kena kerja..kuatkan diri juga..
aku rasa pelik sebab kenapa aku makan ubat macam tak jadi apa..selalu ok jer
bila dah start muntah..lagi terus lemah..call adik minta dia hantarkan ke hospital

sumber google

serius masa ni tak larat nak drive lagi..kalau drive juga ada yang ke longkang
doktor cakap suhu aku 39..tapi tak warded sebab aku muntah sekali jer pagi tu
cuma aku kena ke klinik kesihatan untuk amik darah untuk daily check up..so balik
esoknya tu aku pergi KK sungai buloh sebab KK tu jer yang buka sampai 9 malam

masa ni aku call husband untuk balik sebab memang aku dah tak mampu bertahan
masa pergi KK amik darah..aku muntah lagi..bila dapat jer keputusan darah masa tu
doktor cakap darah putih aku drop banyak..kena naik ambulance terus ke hospital
sampai hospital sungai buloh..doktor terus warded..masuk observation ward..

masa ni dah start kena drip..suhu masih tak turun..masih 39..dari observation ward
pindah pergi ward biasa..kuat lagi nak pergi bilik air sendiri tapi kepala pening..
esoknya tu..lepas makan sup ketam..serius muntah banyak giler..siap muntah darah
lepas aku muntah ni..keadaan makin teruk..tak boleh bernafas..tak boleh nak cakap

ya Allah korang serius ya denggi memang teruk..doktor dah start bagi oksigen masa ni
sebab oksigen dalam badan sangat kurang..5 doktor pakar keliling..dah macam nazak
aku antara sedar dengan tak masa ni..lepas semua doktor ni bincang bincang..
terus nurse datang pakaikan tiub kencing..ok boleh bayang betapa teruknya masa tu

sumber google

dah la time yang sama aku period..tapi doktor kata tu bukan period..tu darah dari faraj
kena makan ubat stopkan darah..gusi pun keluar darah ketul ketul..bukan cair ya
oksigen la..tiub kencing la..drip lagi..bleeding lagi..nak muntah lagi..redho masa ni
tak lama lepas tu aku kena tolak pindah ward ke day care..bermulala episod tak makan

sebab nak buka mata pun ko tak mampu..nurse yang tukarkan pad..euwww maluu
tapi aku tak mampu buat apa apa..macam lumpuh dalam sedar..ko sedar tapi tak daya
tak de tenaga even nak keluarkan suara pun..masa dalam ward ni penjagaan lebih rapi
even kalau ada visitors pun hanya 2 orang je dibenarkan masuk dalam ward tu..

4 jam sekali doktor datang amik darah..tu yang buat diri jadi lebih lembik..
dalam masa yang sama tiba tiba kena stop drip sebab paru paru berair..so stop air
aku macam apakah? nurse siap cakap..nadia kuat nadia..kena ada azam nak sihat..
tapi aku tak respon pun..dalam hati hanya berdoa semoga Allah ringankan sakit ni

sumber google

dalam beberapa hari menahan lapar..akhirnya suhu badan turun..tak demam
tapi still aku masih dengan tiub kencing sebab tak larat langsung nak bangun..
sampailah aku rasa macam nak buang air besar..aku minta nurse bawa ke toilet
tapi nurse cakap..eh tak per kami amik bekas..berak atas katil jer lagi senang..eh

aku ni jenis kalau dah sampai berak pun atas katil..memang tak kan keluarlah
najis pun akan menjadi sangat pemalu nak memunculkan diri itu..haishhh
terus aku cakap..saya nak pergi toilet..nak basuh sendiri..kakak pembersih ok
so nurse pun amik la kerusi roda tolak pergi toilet..eh pening giler masa ni..

sumber google

walaupun macam terkial kial dalam toilet..sebab tak de tenaga..tangan menggigil
nak bernafas lagi..oksigen kena buka la kan nak pergi toilet katanyer..ya Allah
serius sekali lagi denggi memang terukkkk..sakit pulak hati kita dengan nyamuk itu
kenapa ko gigit aku..macam nak stress tapi nak stress pun tak larat..eh faham tak

saper saper yang datang aku nangis..hukhukhuk nak cakap tak larat..nangis jer la
masa ni aku cuba makan juga..walaupun dalam 2-3 sudu nasi..jadi la kan..
cakap dengan doktor aku nak buang tiub kencing..nak pergi toilet sendiri..
eh kuat semangat juga dalam pada sakit tu..so doktor pun buka tiub..sakittt ok..

dan bermula lah episod pergi ke toilet tak tau berapa banyak kali..dah la pening
tapi gigihkan diri juga bangun dan seret kaki..nurse dah pesan..jangan kunci pintu
sebab diaorang tahu aku jalan pun belon belon..tak stabil..so risau kalau berkunci
dah lama lama sikit tu..dah rasa kuat sikit walaupun pening tu masih ada lagi

sumber google

seminggu di hospital..akhirnya aku dapat discaj..1st sebab suhu tak demam lagi
2nd sebab aku dah boleh buang air dengan banyak..tak sabar nak jumpa anak
aku keluar hospital dengan keadaan yang masih lemah..tak de selera makan lagi
balik rumah pun aku tido jer..cuma rasa lega tak payah amik darah setiap 4 jam

sampaikan encit papa cakap..mama cakaplah nak makan aper..papa cari kan
memang tak de nafsu nak makan..tekak tu masih mual...minggu kedua denggi
baru aku ada selera balik..boleh bangun dan berdiri untuk masak sendiri..
kesian dekat anak anak asyik makan burger jer..masa ni husband dah kena kerja

so memang nak tak nak..aku yang kena uruskan anak..kena drive hantar anak
baju tak larat nak basuh..kepala pening lagi..memang harapkan abg long jer
dia yang buatkan susu kembar..suapkan adik makan..hukhuk sedih sangat..
dan sekarang alhamdulillah..pening dah kurang sikit..tekak dah boleh makan..

sumber google

aku memang minum air ECPI tu jer..mahal rupanya..air pucuk betik pun minum
tapi doktor cakap air yang dalam botol tu dah tipu huhuhu..dah manis..tak asli..
nak betul berkesan cari dan masak sendiri..pahit tu baru betul jadi ubat..haishh
sekarang ni aku macam paranoid..kejap kejap tampar badan..fobia giler..

rasa macam kena gigit nyamuk..takut nak buka tingkap pintu pagi pagi..
petang dah tutup semua..tolonglah jauhkan aku dari denggi lagi..teruk sangat
rasa macam diberi peluang hidup kali kedua ok..sampai tahap camtu sekali
siapa yang pernah kena akan faham..sakit beranak aku mampu tanggung lagi

tapi bila doktor sahkan aku serius denggi..sakitnya bukan sehari dua..
even sampai hari ni pinggang sangatlah sakit..kena duduk atas kerusi jer..
tak boleh berdiri lama nanti rasa macam nak jatuh..amik masa sangat nak sihat
cuma aku dah boleh masak..sidai baju..tu pun buat sikit..duduk..buat lagi duduk

tak sanggup nak letak gambar masa warded..adik yang amikkan gambar tu
rasa macam teruk sangat..ngeri bila bertarung dengan denggi



You Might Also Like

13 828 PinKy PinKo say Hi!

  1. assalamualaikum
    singgah pagi
    hehe hari ini malasnya nak dtg keja, bukan apa dah cuti lama kan...

    ReplyDelete
  2. baca pun dah ngeri. tskk.. moga cpt2 sht btul2.. amin

    ReplyDelete
  3. Kesiannya...Sabar la k, dugaan tu, alhamdulillah sekarang dah ok, teruskan jaga kesihatan yea..Nyamuk tu memang jahat..Nasib abang long dah boleh harap kan..

    ReplyDelete
  4. mcm hubby akak pun ..fobia giler dgn nyamuk aedes ni..btw get well soon ye :)

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum diya...mmg bahaya kalau dpt demam denggi ni...:)

    ReplyDelete
  6. pinky momma kuat.. kena kuat demi anak2 kan.. Alhamdulilah Nad dah sembuh...

    ReplyDelete
  7. Julia dah rasa...cm ner rasa denggi...lepas ni kena langkah berjaga...jika terkena lg sekali denggi fasa kedua...lg serius.

    Alhamdulilah semoga akak sihat dan kuat sedia kala. Amin

    ReplyDelete
  8. kita yang baca ni pun terasa sakitnya.. Ya Allah kuatnya Mommy pink.. Kita pernah jugak kena demam sebab nyamuk. chikungunya. sampai mandi pun mak kena mandikan. 2 minggu jugak la baru ok

    ReplyDelete
  9. Diya, ikhtiar dgn qaseh gold primer + sole...insha allah sakit badan + lenguh2 sending tu akan hilang..Dan system ketahanan badan akan develop semula. Inhsa allah..bukan promote tp kongsi pengalaman..inshaallah..try la..

    ReplyDelete
  10. Ya Allah...baca pun dah dapat membayangkan kesakitan tu..apa lai orang yang menangungnya.

    Artikel terbaru saya kisah seorang isteri yang tidak rela suaminya di tebuk akibat Paru Paru Berair

    ReplyDelete

Please have some respect and be courteous when you comment in my blog =)

Thanks peeps!