Followers

Kelahiran Kembar: Pengalaman bersalin Part 2

8:25:00 AM


ok bersambung dari Part 1..sekarang mari kita teruskan debaran pada Part 2 muahaha
lepas aku dimasukkan tiub kencing yang menyakitkan itu..aku di tolak bawah lampu..
dalam OT tu..ramai orang..nurse..doktor..dah macam pasar pun ada..meriah betul..
masing masing perkenalkan diri pada aku..tapi masa ni aku tak mampu senyum pun..

then aku dicucuk epidural di belakang..dia bagi aku pegang bantal dan tundukkan muka
aku tak boleh nak tunduk beriya sebab perut aku besar hahaha..so ada nurse tolong..
dia pegang kepala dan tundukkan..aku dah la tengah sakit menggiler tahan contraction
tiba tiba aku dengar..doktor A cakap dengan doktor B..you sepatutnya cucuk di sini..

aku macam..haaaa wattt happen? ko salah cucuk ke aper ni..oh tidak..drama apakah?
tapi aku malas nak fikir sangat sebab lepas tu aku dah start rasa contraction aku hilang
kaki aku dah start kebas..nak gerak gerak pun tak boleh..epidural dah meresap rasanyer
aku baring..dipasangkan oksigen..dan pembedahan terus berjalan bila semua dah ready

aku rasa lah doktor godek godek perut aku nak keluarkan babies..tak lama tu aku dengar
suara anak aku nangis..yayyy dah keluar sorang..baby nurse amik dan bersihkan..
dan aku rasa diaorang tekan tekan perut aku nak keluarkan yang sorang lagi dari atas
selang seminit..keluar lagi sorang..Allah...terima kasih untuk anugerah ni..dua dua nangis


selesai semuanya..baby nurse tunjuk aku jantina baby dan letak kat tepi pipi untuk kiss
masa ni aku sempat cakap..sayang anak mama..hukhukhuk sebak sangat masa ni..
tak sangka aku dapat tengok muka sikembar depan mata..wangi sangat bau babies..
lepas tu diaorang bawa anak aku pegi mana aku pun tak pasti..doktor teruskan jahit perut

masa tengah jahit tu..aku tiba tiba rasa sakit..eh biar betul..aku sedarkah? hahaha..
terus aku jerit..hadoi hadoi sakit..aku dengar doktor panik..siap tanya..awak sakit ke?
lepas doktor masukkan apa ntah..sampai aku tak sedar..bius satu badan rasanya..
sedar sedar..muka aku kena tepuk..dan ada orang panggil nama aku..Pn.Nadia..Pn.Nadia

aku nak buka mata memang tak boleh masa ni..serius aku mamai..cuma aku dengar..
aku dengar doktor cakap..pesakit ni hyper tension hahaha..hyper tension aku tetiba kan
pandangan aku kabur..aku nampak berbayang bayang..tak boleh nak fokus..cumanyer
aku boleh cakap..suami..sejuk..suami sejuk..tu jer 2 patah perkataan yang aku cakap

doktor tu balas balik..suami puan ada di wad..tengah tunggu puan..puan kena sedar
lepas tu diaorang amikkan aku warmer..letak atas badan bagi aku panas sikit..haishh
dalam 15 minit camtu..aku paksa mata aku untuk zoom siapa yang ada depan aku..
then aku nampak doktor yang biasa cek up aku..aku lambai tangan..nasib nurse nampak

sebab nak cakap..aku tak berdaya..suara aku perlahan giler..doktor nak dengar pun..
siap dekatkan telinga diaorang dekat mulut aku..uihh serius aku rasa macam aku nazak
aku cakap dengan doktor tu..doktor saya sakit..tolong saya..sedih giler ayat kannn..
then doktor O&G tu suruh doktor kat situ bagi aku satu jab..supaya aku rehat..

so aku lalok lagi hahaha..tak rasalah sakit..bila keadaan aku stabil..aku ditolak ke wad
aku nampak suami keding tunggu aku kat luar bilik bedah..muka macam susah hati
dia kata dia tunggu aku dah berejam jam..tapi aku tak keluar keluar..adeh camnerlah
aku pun tak tahu berapa lama aku tak sedarkan diri..sampai wad..nurse tolak kembar..


alhamdulillah..aku dah sedar..babies pun tak perlu alat sokongan untuk bernafas..
diaorang sihat..comel sangat masa nampak dua dua tepi aku..tetiba jadi tumpuan diwad
 tenkiu hospital ampang untuk hari hari indah sepanjang aku kandungkan kembar di sini
dapat 2 goodies bag dari hospital..yayyy..dua kali turun naik hospital bawak turun hadiah


terima kasih untuk nurse wad 4D yang rata ratanya dah macam kawan kawan..
yer lah..asyik muka ni jer duduk hospital kan..bila aku kena warded jer..semua dah tau
twin mama ni aper kes lagi lah  kena masuk wad huhu..nasib lah kali ke 4 dah beranak
tenkiu juga untuk nurse 4C yang mandikan sikembar..tak lupa untuk doktor doktor

terutamanya doktor doktor pakar yang pegang kes iols ni..saspes sangat kekdahnyer
doktor pakar baik hati yang sangat ai sayang..Dr.Maiza..serius dia sangat baik..
kalau dia yang round wad...ai is happy sangat sangat..sentiasa menenangkan aku..
dapat jumpa dia di bilik pengasingan..ok ada lagi 1 kuota yang doktor bagi pada aku

harap harap lepas kembar ni..jumpa lah gegirl yer..ewah ada hati nak ngendong lagi
pastinyer hospital ampang akan jadi pilihan selepas ni..


You Might Also Like

26 828 PinKy PinKo say Hi!

  1. Tapi parat sakit masa jahit perut tu kakak ngilu betul Nadia... Apa pun bila tengok baby mesti leganya masya-allah cute pulak tu kan:)

    ReplyDelete
  2. :'( rasa macam nak nangis pulak baca post akak ni. sebab besarnya pengorbanan seorang mak. sampai akak rasa nak nazak. sobs. alhamdulillah selamat smuanya, baby comel dan sihat mcm mama diaa. akak tulis ni siap boleh buat lawak lagi.hahaa.saya esok tak tahu lah mcm mana ni kak. :/ doakan sayaaa. sobs.

    ReplyDelete
  3. tahniah dapat babay kembar..bukan senang nak dapat kembar..comey baby

    ReplyDelete
  4. kita lak nebes baca.

    doktor, saya sakit.

    rasa cam sedih lak dengonye kak..

    alhamdulillah sumer okey. rasa cma kejap je masa berlalu. dr mula2 tau akak pregnant. tup2 dah lahir babies comel nie. hehehe

    ReplyDelete
  5. kak aci x orang xmo baca pengalaman akk tue..ase ngeri lak nti tbyg2..hahaha
    tp seyes rdu nak dpt gift tue kak..terasa macam artis kan sebab bagun2 dari sakit tengok ada gift atas katil..weehuu

    kak doakan orang nak twin la kak..tinngin bebeno asenya..

    ReplyDelete
  6. huhuhu... lega baca bila semuanya selamat.

    ReplyDelete
  7. kak.. rmaai bg feedback hospital ampang best. pasni nak beranak kat sana plak la..hihihi ada hati nak beranak lagi ni...

    tkutnya kena czer kak oii... cmno la masa jahit tu akak boleh rasa.. teringat plak lin, ada member bersalin czer, dia rasa doctor toreh perut dia... jerit2 dia... rupanya bius xjalan abis lg.. tkut.
    tp akak masa jahit sakit. enth2 bius da abis masa tu...

    ReplyDelete
  8. Congrats! Kami tumpang gembira... Syukur alhamdulillah...

    ReplyDelete
  9. uiks.. seram bab terasa sakit tu.. comel2.. babies.. ;)

    ReplyDelete
  10. serius comel si kembar tu.. nak baby lagiiiii... dulu ku rasa anak ku dh cukup ramai.. 3 ketul! skrg bila org lain dh beranak 4 rasa mcm tak cukup...tak cukup...

    ReplyDelete
  11. teringin nak ada baby kecik plak bila tgk bb twin yg comel ni :)....misi nak gegurl plak ehehehe

    ReplyDelete
  12. speechless la kalu cerita sakit bersalin ni. takutnyeee.

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum diya....pengalaman yg mengerikan tapi indah bila nampak muka twin tu kan...

    ReplyDelete
  14. ish..seriau plak kite baca masa doc tgh jahit akak jerit sakit tu..hehehe... anyway semua dah selamat kan... tahniah lg sekali kak...:) doa tuk shu plak pasni...:D

    ReplyDelete
  15. Seronok baca kisah kak diya bersalin....waaaa sampai lama gak lalok ek dek bius tuh...x sangka kuat bius tuh sampai akak ckp pun perlahan jek...bgus kembar akak...dua dua kuat mcm akak...chaiyok2...tahniah kak...sekarang akak berjaya jadi supermom kepada dua kembar yg sgt comel... :)

    ReplyDelete
  16. aduh x dapat bayangkan tiba2 rasa sakit jahit tue...

    ReplyDelete
  17. erk..seram lak bace part sakit masa jahit kat perut tue....pepa pon baby kuat n chomel!!

    ReplyDelete
  18. woii seriyes hang cucuk bape kali ni 3x ke..epidural..ubat bius time jahit perut..ubat jab tu ape plak..ngeri dow hohoho
    siap tepuk muka hang xmenahan..itu dah kira tahap xsedar diri eh..takut lak czer hahahaha
    ritu aku beranak no.1..push pya push xkuar2..sekali aku penat..tetiba dok..dok bedah je aii..aii penat kahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh..sekali dok kata..i percaya u can do it..u igt bedah2 ni senang ke ..hahaha nasiblah dok gomen..wbgaimnapun diorg nak gak kita beranak normal :)
    alhamdulilah iols berjaya akhirnya tu pun meriah labou ngan sore iols..tp tuk anak no. 2 & 3 iols dah expert smpai rs bangga sgt bila kejap je kat labour room tp org sebelah x beranak2 hahahah

    woiiiiiiii pjg beno komen kbai

    ReplyDelete
  19. fuhhh~ ngeri~ teringat2 masa bersalinkan princess~ banyak nya hadiah~ bestnya~

    ReplyDelete
  20. cm tu kalau bersalin czer kan.
    mmg dlm keadaan mcm nazak je bila sedar lps bius czer tu..
    sbb i penah tgk my sis..
    bersalin czer...sakit lps abis bius tu...huhu..

    perancangan Allah yg terbaik kan dear..yg penting u n bb slmt..

    ReplyDelete
  21. pengalaman kite same dear, kite pun bersalin operated, after a few year kite twin boboy lak la, hehehe... u nak gurgurl kan? InshaAllah...moga doa kite jadi nyata...

    ReplyDelete
  22. Salam Sis..nk tnya...Sis bersalin czer ke semuanya..sbb ayat last doc bg 1kuota jer lg..biasa yg ade kuota ni org yg kerap bersalin czer ker..nk tnya skt x mengandunng kembar after czer ni...sy pun bsalin czer tp jarak ank dkt sgt...tkt nak pregnant lagi..

    ReplyDelete
  23. Salam Nadia,

    I'm Nadia too..
    Saya pun bakal melahirkan anak kembar. Skrg dah 28 Minggu.. Huhuhu..Bila baca kisah awak naik gugup jugak ni.

    Setakat ni baby sehat dan doctor ckp boleh bersalin normal. Tapi tak taulerr last minute nanti cane..

    Risau pon adee.. Harap diberi kekuatan macam Nadia jugak. Takut niiii..

    ReplyDelete
  24. Salam perkenalan dear. Wahh mcm best gitu dpt anak kembar kan.. tapi yg bab kene czer tu keri lah. Hehehee. Tapi mcm nak pregnant lagi pon ader hehehehe. Mana lah tau leh dpt anak kembar. Kah kah kah. Tapi tu lah.. umur dah setapak lagi ke 40 nie, terpaksa lah pk 10 kali. Aper2 pon, mmg comel anak2 u. Senang2, jempot jengah pondok cyber I yer. Keep in touch. :)

    ReplyDelete

Please have some respect and be courteous when you comment in my blog =)

Thanks peeps!