Followers

Rutin harian mama beranak 4..haru ke idok?

8:03:00 AM


soalan yang biasa aku dapat sekarang ni..boleh ke ko handle anak ko sorang sorang?
tak haru ke? tak pening ke? camner nak berblog? ada masa ke? nak masak lagi?
ok mula mula tu..bila anak nangis..aku pun rasa nak nangis muahaha..tak pasal jer..
korang pun tahu camner nak handle baby..kalau sorang pun dah kena cargas..ini kan 2

tapi kadang kadang..ada harinyer dua dua cranky..manja terlebih..nak berkepit jer..
masa ni lah aku nak berak pun terpaksa tahan..nak kencing terpaksa kemut..bahaha
dua dua nangis..dah aku kena riba sorang..pegang sorang..uihh aihh kelam kabut aku
bila anak anak besar dah kelaparan sampai pukul 1..mama still tak memasak..tinggg!


aku call jer dominos kahkahkah..order order..dalam setengah jam..pizza pun sampai
tapi tak boleh selalu aaaa..botak apak kang..nasib baik kembar tak selalu cranky
dalam 2 minggu tu ada lah sekali perangai cantik diaorang keluar..masa ni kena sabar
kena set mind..jangan stress mama..jangan stress..nanti susu sikit hahaha..gitulah aku..

tapi bila hubby selalu cakap..mama dah lalui macam macam..mama boleh bertahan
ini kan nak handle anak anak kita jer..ok tarik nafaaasss..kalau orang lain yakin..
aku kena lebih yakin dengan diri sendiri hahaha..so set mind lagi..masa itu berlian..wahh
sebab tu aku tak de masa nak menjemah di depan umah macam mak mak lain bahaha


seawal subuh aku dah bangun..siapkan sarapan..settle..pump susu untuk kembar bangun
stand by siap siap bagi susu fresh di awal pagi ekeke..orang cakap susu fresh lagi sedap
dan berkhasiat..so untuk kembar dah settle..hidang sarapan..panggil anak anak makan
suami makan..ok aku pun makan sekali sementara kembar tido..basuh pinggan siap siap

pastu..susukan kembar..dua dua dah kenyang..tidokan balik..nak mandi awal lagi kan
so aku buka laptop..siapkan entry..edit gambar..set time untuk publish muahaha..
terus amik towel..mandi mandi dulu..yang anak anak besar encit papa dah mandikan
jadi aku settle diri aku jer..lepas tu tiba masa untuk aku duduk bersama kembar..

dalam pukul 8 lebih tu diaorang tak nak tido dah..dah resah resah..nangis nangis..
masa untuk memanjakan diaorang pulak..check diapers..memberak ke idok..kencing ke
salin siap siap..gosok gosok belakang..oo yer la asyik terbaring jer kan..bosan kot..
sampai la pukul 10 camtu aku melayan tangisan dan rengekan diaorang..dah jom mandi

siapkan baju..mitten booties..minyak..towel..air panas..haihh semua nyer lah..semputt
anak dah wangi wangi..stand by susu lagi lepas mandi hahaha..tak rehat langsung..
diaorang kenyang jer..bangun terus naik nasi....stand by lauk untuk tengah ari pulak
sambil sambil tengok pesbuk dan blog..eh perlu ni kahkahkah..mak millenium katanyer


kalau diantara aku masak atau buat keje..kenalah aku harapkan abg long yang sweet tu
tolong mama nak..abg long tengok adik kejap..pujuk adik abg long..abg long..abg long..
kesian pulak asyik abg long jer..abg ngah? main tab..game angry bird dengan senang hati
kahkahkah..mana lah tak berhangin abg long dia kennn..dia pun nak main jugak..

bila aku dah siap keje..terus bagi abg long air kotak..upah tengok tengok kan adik..
sambil sambil bagi motivasi dekat abg long..bila abg long tolong mama jaga adik..
nanti malaikat tulis kat buku..dapat markah banyak..boleh masuk syurga..sana lagi best
ada macam macam..lebih dari angry bird pun ada..ko tengok senang ke nak jadi mak


semua perasaan nak kena jaga..karektor anak memang tak sama..so kena pandai psiko
abg long kena cara lembut lembut..sebab jiwa dia lembut..tak boleh tinggi suara..
abg ngah..ko kena kreatip nak bagi alasan dekat dia..kalau tak..ko stress hahahhaha..
kembar? belum tahu lagi..sebab kecik lagi kan..tunggu jer la nanti aku story kan..

orang tengok dapat kembar seronok..tapi ko kena cepat..tak boleh terhegeh hegeh
bila dua dua cranky..relax..memang penat..aku tido malam dah macam mati..dasyatt
tak sedar aper pun..penat mengalahkan orang buat rumah hahaha..terkejar sana sini..
tapi ini amanah..dah besar nanti..moga mereka jadi anak yang berjaya dunia akhirat..

bila ada anak kembar..kena dapatkan kerjasama dari suami jugak..makanya tugas dia..
basuh baju, sidai baju dan lipat baju memang tugas suami keding iols itu..susun tak..
susun biar aku yang susun..nanti nak mencari susah..lipat memang dia kena buat hahaha
sebab dia lipat cantik dari aku lipat..macam kat shopping mall lipatan dia..seriusss weii


elok jer kebesaran baju baju tu hahaha..so sila lipat..tenkiu pa untuk kepenatanmu itu
dah 4 anak aku..macam tak percaya jer..tapi bila cakap dengan encit papa ayat tu..
mesti dia balas balik..masa ehem ehem tu percaya tak hahaha..apa daaa..malu iols..
semuanya lelaki..dah besar nanti keje aku pegi meminang jer lah hahahaha..adeh la..

wah kemahen hakak pink dapat keluar berjalan jalan..suka tak ingat..
ini kisah keluarga kecik kami yang semuanya heroes..harharhar..gelak pasrah



You Might Also Like

32 828 PinKy PinKo say Hi!

  1. Assalamualikam hakak kawasan,
    U are my idol! Sbb utamanya sgt2 hormati akak sbb pandai handle anak2, suami dan situasi dalam waktu yg berlainan...so proud of u sis...kalu ju kena belajar byk bendar entry akak nih...

    Abg long, kamu sgt bertuah punya ibu yg mengharapkan kamu menjadi abg jaga adik2...sgt hebat bang long tau...ish nih nak kasi kiss byk2 kt abg long pandai jga adik...mmuahh :*

    Abg ngah, hehhe lucu lah dia nih kak...sempoi giler dia ye...xper masih pangkat adik...nanti besar sikit pasti dia terikut gaya abg long percayalah kak kawasan ku...

    Adik kembar Q...
    Sgt2 bertuah punya mama n papa yg so loving..........pandai mama ehem2 ye hahahhaha

    p/s Sgt suka baca entry akak...nak ulang semula baca...dan tersenyum....sbb inilah dia ibu2 yg kami kehendaki...great time management :) tahniah sis

    ReplyDelete
  2. akak!!! comelss je perangai ank2 akk

    ReplyDelete
  3. yezza, entri terbaik! kalau ikutkan rutin tu, mmng Nampak susah, semput n sewaktu dgnnya, tp yakin, Allah bersama-sama kita....Dia tahu siapa hamba-Nya yang mampu pikul tanggungjawab ini. yes, kerjasama suami n org sekeliling, mampu buat kita terasa lega....

    sesekali terasa tension, itu biasa....yang pasti kita kena kuat!

    peace yo!! ;-))

    ReplyDelete
  4. nasiblah hang surirumah
    lau lah keje gak kan mau lintang pukang kelam kabut kan
    balik2 keje nak masak lagi..nak amek anak lagi..18x penat kut dr yg hang alami..syukur hang boleh handle dgn baik sekali hehehe

    haaaaaa baru nnpk pic hang..wow dah selim..nyamfahh kbai

    ReplyDelete
  5. suka entri ni.. terus terbayang usaha PM nak siapkan :) tak kisahlah 4 hero pun yang penting, anak tu anugerah Allah.. Good Job mama blogger!

    ReplyDelete
  6. mcamana susah pun kan sis..kita kena harungi jugakkan??biasala tuh..bila dah ada ank ramai ni..kecik2 plak lagi..memang kadang2 jadi tarzan jugak kita..kan??bahahaha

    ReplyDelete
  7. terbaik la ko nad, mmg supermom, eh ko dh kurus..lain pulak aku tengok, sbb first time jumpa ko masa ko ngandung, x pernah tgk ko sblum ngandung :)

    ReplyDelete
  8. X dpt bygkn turn saya nnt... Huuuu

    ReplyDelete
  9. kadang kadang org yg melihat x sama ngan org yg merasa kan kak.alah bisa tegal biasa,ewahhh gittew.hehehe.caya lah kak! 4 hero~ meh curik senduk umah saya.pas ni leh dpt anak pompuan.hehehe

    ReplyDelete
  10. baca entry akak pun fengsan... uhhuhuhu apa la cik abang akak ckp cmtu... lin yg baca pun malu...
    kkiikkikii

    ReplyDelete
  11. akak memang supermakk lah..
    nory yang baru nak beranak sorang ni pon slalu pikir, blh ke aku handle anak aku nanti...heheheh...

    ReplyDelete
  12. betul tu nad, yg tak kembar pun stress ni lagi la pulak kembar. hadoi ai pun stress bila anak2 dh jd kanak2. dah pandai minta mcm2. nak duduk lepas bertungkus lumus masak, kemas dapur, mop lantai bagai dia nak naget, yg tu nak eskrim. pastu comot pulak, kena tukar baju. dh time nk tido berak pulak...
    mmg penat kerjaya mak ni.

    ayah buat apa?? tolong jugak tp end up kena dgn mak ni jugak. dah tu anak nk pakai [amper nak emak yg pakaikan. basuh berak pun nak dgn mak. letih stress semua ada....

    ReplyDelete
  13. momma, Me yg baru anak twin 2 org ni pun dah huru hara, inikan anak twin + dua anak lelaki hero semua lak tuh..mmg fuh! kalo tak sabar, leh tensen kan.. mmg kene pandai momma n poppa bahagikan tugas.. handle anak2... moga kita senantiasa dipermudahkan urusan...

    ReplyDelete
  14. Sama jelah kita kan..walaupun anak kita 3 orang memang terkial2 gak la dengan kerja lagi fuhh memang tercabar sangat..Masa, masa itu memang penting la sangat.

    ReplyDelete
  15. what a nice sharing sis..moga anak2 PM jd anak2 yg soleh..in shaa Allah :)

    ReplyDelete
  16. 4hero.. Kena kuat ye akk.. Hehehhe... Ros yang dua ni pun tercabar gak.. Semoga kita diberi kesihatan n kekuatan yg baik untuk menjaga anak kan :)

    ReplyDelete
  17. hakak. akaklah idola saya. hahahahaha

    akak, bagus entry gini,. bagi panduan utk eka nanti. hahahahaha

    tapi memang kena cargas kan sebab anak kecik dua ni. Kalau satu pun eka tgok payah, inikan dua

    ReplyDelete
  18. terbaekk la momma..terharu baca n3 ni..in sha allah heroes momma akan berjaya dunia & akhirat amin..

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum diya...meriahnya ada 4 orang hero...berjaya melayan kerenah hero2 comel ni...bila dah besar nanti hero2 ni yg bakal membantu mama die pulakan...:)

    ReplyDelete
  20. suka btol bc kisah mak2 handle rumahtangga, anak²..pfftt iols ank br sorang..mmg terhegeh2 lg buat keje..adeyy kena berusaha lagi ni..mihmih

    ReplyDelete
  21. bila meminang duit pun kena sediakan jela ye.. hehehe.. biasalah kan ragam anak2.. so far anak sulong queen pun xblh kasar2.. tgk pd adik plak ganas.. sama mcm abg ngah tu ha.. hehehe

    ReplyDelete
  22. Kagum gila ngan PM...ai pun xtau bole buat ke idok camtu.....kene slalu baca la entri ni time2 dah down ngan budak2 ni nanti...penguat semangat..

    ReplyDelete
  23. hero-hero akak yg sporting.. abg long.. good boy.. akak mmg cekap.. respect akak..

    ReplyDelete
  24. salam kenal..:)
    sonok nye dapat baby kembar..tapi masa membesar meraka mesti byk dugaan kan..

    ReplyDelete
  25. rajin abang long...jgn stress tau abang long jaga adik....

    ReplyDelete
  26. Lama tak jenguk pinky mom...
    Rupanya dah 4..ekspress plak tu..tahniah ya...
    Alhamdulillah..suami sama2 berat...

    Akak ni tak le kembar..tapi rasa mcm dah jaga kembar3...huhu..apa2 pun bak kata mu...ini amanah..terus berusaha juga walau yak tidur malam..huhu...

    ReplyDelete
  27. kak saya tak kawin lagi baru 21 tapi suka baca blog akak . kekadang confused gak eh aku dah kawin ada anak ke baca blog mak mak . hahaha . blog akak best , santai je bila baca .
    Teruskan berblog ye kak . haritu masa akak deactive blog tertanya tanye gak saya ,mana akak menghilang . hehe
    Akak pink bestt . hahaha :P

    ReplyDelete
  28. kak finkkkkkkkk!
    tabikkk springggg kat ahkak kita nih. bukan senang nak jadi seorang isteri dan ibu kepada 4 orang hero. semoga keluarga akak sentiasa dimurahkan rezeki..bukan senang nak jadi isteri & ibu yang terbaik utk keluarga kan..bagusnya abg long asyik tolong jaga adik kembar.camtulahh abg long.ehehe~

    ReplyDelete
  29. comelnyer kembar dlm stroller twin tuuu..hihi..im happy for u kak..mmg hakak gagah perkasa menghandle 4 org ultromen belaka..hihi

    ReplyDelete
  30. hehe. comel. tapi mak saya pun ada jgk ckp macam akak..nak2 anak2 ni jarak umur dekat2,,,memang rasa kelam kabut sikit. tp bila diorang dah besar...bahagia akak. ada 4 hero akan jdi bodyguard akak ! hehe

    ReplyDelete
  31. aku blh rasa kepenatan ko menjaga anak anak...aku sirang ni pun pitamssss

    ReplyDelete

Please have some respect and be courteous when you comment in my blog =)

Thanks peeps!