Followers

Tiramisu: Version derhaka bila terPINKkan imejnya

9:43:00 AM


aku ni bukanlah kategori mak mak yang pandaaaaii sangat nak masak itu dan ini uhuhu..
tapi bila roh rajin aku dah menyerap dalam badan..makanya terhasillah menu simple ini
tiba tiba teringin nak membuat tiramisu..ok ajak suami pergi tesco nak cari bahan bahan
yang bestnyer..pergi tesco tapi tak ingat resepi kahkahkah..asal jadi jer kann aku ni..haish

nasib aku genius..muahaha terus call yana..sebab teringat yana pernah buat dalam blog dia
maklum enpong tak canggih..tak dapat menggugel time time tu jugak katanya..call jer lah
nasib makcik tu angkat..ingatkan tido bahaha..ok dah dapat bahan bahan..balik buat jom!
mujurlah bahan bahan dia senang jer..aku suka bila benda senang nak buat..dasaar sangat

korang hanya perlukan nescafe..gula..cream cheese..whipping cream..serbuk koko dan..
patutnyer biskut lady finger atau kek sponge..ikut suka korang lah nak yang mana satu
disebabkan biskut lady finger tu aku cari dekat tesco tak ada!!! aku amik biskut lain..
jadiler..janji biskut jugak..kita yang buat dia kan..asalkan halal sudah jemah oii..mudahkan


celop biskut tu tadi dalam bancuhan nescafe yang telah dibuat..amboii kemain pekat ko..
gelap betul warna tu bahaha..letak ikut napsu betul gayanyer..jangan celop lama sangat
sekejap jer..letak dan angkat..pastu patah patahkan letak dalam cawan comel comel camni
aku guna cawan jer..moden konon senang nak makan..amik sudu..ngap ngap..selesaiiii..


cream cheese dan whipping cream tu aku blend dua dua sampai kembang dengan gula..
maklum rumah memang tak de mixer..so guna kerjasama blender jer..tak perlu susah hati
disebabkan bila ada pink baru aku rasa macam ceria sikit hidangan aku hahaha..apakah?
jadi aku titikkan sikit warna pink sebagai pelengkap tiramisu aku..makanya inila hasilnya


selangseli kan dengan biskut rendaman nescafe tadi..setiap selang tu taburkan serbuk koko
untuk kotak kecik cream cheese tadi..dapat 5 gelas jer hukhukhuk..sikit jer..tak cukup!
sekali abg long makan dah 2 gelas..ok pasni mama buat lagi yer abg long..bangga mak incik
aku balut dengan plastik..supaya tiada unsur bauan yang kurang menyenangkan nanti..



pasni nak cuba buat banana toffee pie..wahhh kemain ko nyer semangat kan..huhu gigih!
 walau yang ni comot..mahap kanda..lenkali ok skit..benda simple camni boleh la nak buat
tu pun  1jam jugak duduk sorang sorang kat dapur hahaha..kalau buat kek..boleh bayang?
ada berejam aku berfeluh feluh nanti..tak pe,kegigihan tu perlu dipuji..ngader sangat huhu

saper nak order bag sekolah 3D untuk anak sila klik SINI! ;)


You Might Also Like

26 828 PinKy PinKo say Hi!

  1. hahahahahaha kepinkngan akak punya tiramisu.

    eka pun macam rase nak buatlah. Hahahahah

    ha ah eka pun teringin nak buat banana toffe pie tu. cam sedap je susu dicaramelised kan haha

    ReplyDelete
  2. sedapnye....mcm nk try jgk..tp tkot pulak x menjadi...hihihi

    ReplyDelete
  3. tiramisu pun pink jugaa...harussss!!

    ReplyDelete
  4. 1st time buat mmg a sejam..x hapal lg bahan², step² dia..2-3 kali buat sok 15 minit je kot dh siap! pheww~ expert katanya :p

    ReplyDelete
  5. pink i loike!! bak mai hantar sini sikit kak...hari tu dh buat crepe pink kn? ni mmg peminat tegar pink! haha

    ReplyDelete
  6. haha semangat kental kauuu..
    eh ok apa pink.. asek kaler gelap jer kann boring pulak..

    nxt time buat lebih sket yer.. nanti boleh jemput ahkak dtg coba tiramisu pinky tu hehe

    ReplyDelete
  7. hang mmg bab menderhaka ni
    xpelah derhaka pd resepi
    jgn derhaka pd ibubapa dan suami ngeh3x
    aku xlalu lagi nk mkn kek2 ni..aku la ni suka mkn hat goreng2..paling suka ayam goreng haha

    ReplyDelete
  8. semangatnye kak buat...nampak pn cam sedap...nnt buat la lebih skit, bleh terjah umah akak...hehehehe

    ReplyDelete
  9. peminat pink tegar kak oiii.. hehe.
    ciknaa buat tiramisu putih plain aje baru ni. pastu rania cirit! haha..

    ReplyDelete
  10. Amboi kaler pink gitu baru napsu nak makan kannn

    ReplyDelete
  11. versi derhaka nih yang sedap kan kak

    ReplyDelete
  12. tak pernah lagi cuba nak buat tiramisu nih. pinky momma mmg pinky sangaaattt lah. hihihi.

    ReplyDelete
  13. amboi2...semalam baru beli bendalah 'lady finger' tu kat klcc..dah lama cari..last2 jumpa kat cold storage....bila nak buat x tahu la

    ReplyDelete
  14. simple menarik n color pink..hihihi..bole cuba nih

    ReplyDelete
  15. sumpahhhh! tgk gambar nih nak rasa akak buat huwaaaaaaaaaaaaa....umi Qi ye semangat rajin tuh always ke laut hahahha ntah bila nk rajin cm akak...

    ReplyDelete
  16. Haha nak jgk sb ada kaler pink

    ReplyDelete
  17. wahhh..ni makin bersemangat nak mkn..sbb kaler pink..hehe

    ReplyDelete
  18. Wahhhh...selalu tengok kaler putih biasa je hari ni ada warna2 menarik pulak tiramisu tu ye. Kalau beli barang kat kedai bahan2 kek tu rasanya murah sikit kot.

    ReplyDelete
  19. sedapnya..simple jek..nak cuba lah..

    ReplyDelete
  20. gulppp teringin !!! :D tiramisu nak buat memang simple kan kak tapi saya malas smpai skang x buat. hahaa.

    ReplyDelete
  21. oh sbb aku x suka nescafe so aku tak rasa nak buat muahaha

    ReplyDelete

Please have some respect and be courteous when you comment in my blog =)

Thanks peeps!