Followers

Macaroni Bakar: Simple dan mudah dari dapur kak fink

10:42:00 AM

Aku kan bukan jenis yang pandai sangat masak..sejenis yang asal ada jer hahahahahaha..kalau barang tu tak de, tapi mood masak tu dah berkobar kobar..aku masak juga..aku tak terikat pada resepi hahahaha..maklum si pendurhaka resepi memang begitu...ajet ajet kreatif la..tak de pun tetap buat juga..asal rasa lebih kurang sama..aku ok jer..


So hari tu satu rumah dah tak rasa nak makan nasi..tanya anak nak makan macaroni bakar tak..melompat lompat dalam kereta sebab suka hahahahaha..nak beli mana cukup kan..anak 4 orang lebih baik buat jer..puas hati dapat makan banyak..so ni resepi dari dapur kak fink..bahan bahan yang diperlukan:

1. Ayam atau daging kisar [ikut korang nak makan apa..aku suka ayam]
2. Macaroni yang di rebus
3. Sos Prego Tomato
4. Sos Keju dan Herba
5. Cheddar Cheese
6. Kulit Popiah [ini main letak jer tapi sedap oii hahahaha]


Aku tumis dulu sos prego tomato tu dulu macam biasa bersama dengan ayam kisar tadi sampai masak..aku tak letak garam pun masa tumis tu sebab nanti nak letak cheese dah masin kan..so tak perlu..asingkan di tepi sos tu..kemudian aku sapukan loyang tadi dengan sedikit minyak dan letak kulit popiah di bawah sekali..lepas tu letakkan sos prego tomato yang dah masak tadi..atas tu letak pulak macaroni yang dah direbus macam gambar atas ni..


Dan aku letakkan cheddar cheese di atas macaroni tadi..korang nak letak cheese lain pun boleh..aku letak cheddar jer sebab tu jer yang ada di speed mart hahahaha..malas pulak beriya nak pergi jusco beli cheese lain..cheddar pun dah ok dah..yang penting ada rasa cheesy dan masin tu..jangan ribut ribut di dapur ya..make it simple jer..


Atas tu aku lapik beberapa keping kulit popiah lagi..lapik tebal jugak lah kulit tu..dalam 6-8 keping kot..ajet ajet lasagna ke apa ni hahahahaha..tak pe lah..janji boleh di makan..dari membazir kulit popiah tu tak buat apa apa..kita masukkan jer...at least habis juga kulit popiah tu kan..kang kejung jer dalam peti ais..ke tong sampah lagi tak baik..membazir itu perangai syaiton yer adik adik hahahaha..


Lapisan kedua ni aku letak sos keju yang warna putih dari prego tadi..letak lagi sekali macaroni rebus tu..ulang ulang lah dengan sos tomato prego beserta cheddar cheese tadi sampai lah penuh bekas korang..aku dapat dalam 2 layer jer untuk bekas ni..atas sekali letakkan cheddar cheese sebagai penutup tau..refer gambar bawah ni..


Dan setelah tu, masuk jer dalam oven..bakar selama 30 minit..hasilnya taraaaaaaaaa..dah boleh dimakan dengan anak anak..kenyang oii kiteorang makan 5 beranak hahahaha..cukup sifat betul macaroni bakar kak fink walaupun bahan bahan dia main masuk jer..cukup cream..cukup cheesy..cukup kenyang..gituuuu..



Sesekali tukar selera kan..asyik makan nasi jer pun bosan juga kan korang..sesejak ada oven ni, rajin nau membakar hahahaha..pasni nak rajinkan diri buat buat bakor bakor lagi lah..terasa juga nak buat pavlova..cake..tapi tak tahu la ada kekuatan ke tak ni..aku ni kadang hangat hangat jer..pastu sepi krik krik hahahaha..ok lah selamat mencuba korang..mana tau tak ada idea nak makan apa ari ni..boleh la buat macaroni bakar guna kulit popiah versi kak fink kahkahkah..


hari ni nak masak apa pun tak tau lagi ni..haihhh
hari hari pikir nak  masak apa kan..sampai tepu otak kakak..



You Might Also Like

16 828 PinKy PinKo say Hi!

  1. First time dengar resepi tu...alamak popia kejung dlm peti ais baru jadi makanan cik tong...kku x boleh cuba...hihihi

    ReplyDelete
  2. Nyam2 my peberet tp nk buat kena ikut mood 😃

    ReplyDelete
  3. wahhh sedap la mommy woi! Bergetah tengok cheese leleh gitu hehe .... aduhhhh

    ReplyDelete
  4. it is easy peasy. How i wish i had an oven

    ReplyDelete
  5. i likeeee reesepi mudah macam ni,nanti nak try la heheheh

    ReplyDelete
  6. sedap sgt ni nmpaknya pinky momma ;)

    ReplyDelete
  7. sedapnye kak fink..lapar terus ptg2 ni..

    ReplyDelete
  8. Salam kenal Pinky Momma,

    Sedap akak tengok macaroni bakar tu..
    Tengok resepi simple jer tu PM..
    Boleh akak cuba.. anak2 akak ada minta macaroni bakar ni.
    Tq share resepi ye..


    Akak follow #2649 jemputlah ke blog kecik akak ye :)

    ReplyDelete
  9. seriously nampak sangat sedap tapi tak boleh buat sebab ank bujang elergik cheese..sedeyy!!!

    ReplyDelete
  10. Umak aiii... sedap nyer.
    x pernah lak aida letak kulit popia.
    A good idea :-)

    ReplyDelete
  11. dapnyer.. nk try nnti!... tros bookmark page nih.. hehe

    ReplyDelete

Please have some respect and be courteous when you comment in my blog =)

Thanks peeps!